БлогДля пацієнтівФахівцям

Ауман А. Вплив зорового навантаження на зорову систему школярів з хворобами очей та методи мінімізації цього впливу

Ауман А.О.,

студентка,

Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова,

Факультет природничо-географічної освіти  та екології,

1 курс магістратури, група 1МБ.

                                наук. кер. – канд. мед.наук., доцент Кадошнікова І.В.

Вплив зорового навантаження  на зорову систему школярів з хворобами очей та методи мінімізації цього впливу.

Достатньо часто пацієнтами лікарів-неврологів та реабілітологів стають діти, які мають хвороби очей.

Коли дитині виповнюється  6-7 років, вона йде до школи і її зорова система починає відчувати підвищене навантаження, пов’язане з процесом  навчання. Особливо це  відчувають діти , які вже мають хвороби очей.

Також  перенавантажувати орган зору можуть порушення постави у дитини та неправильно облаштоване її робоче місце.

Організм дитини дуже сприятливий до зовнішніх впливів. Тому приступаючи до лікування  та реабілітації дітей з хворобами очей, треба  створити умови для мінімізації негативного впливу на їх зорову систему.

Рекомендації щодо застосування засобів навчання (загальні):

Крупний друкарський шрифт (16-18 кегель). Висота літери (цифри) при листі в зошитах 5-5,5 мм, на дошці – 12-14 см. Міжлітерний (межціфровий) простір – 3мм. Дрібні натуральні об’єкти замінюються збільшеними образотворчими посібниками без дрібної деталіровки. Використовуються посібники для бісенсорного типу сприйняття (зорового і дотикального) з контрастним (90-100%) виконанням, з мінімальною завантаженістю перцептивного поля. Кольорове виконання образотворчих посібників переважно в оранжево-жовтих і зелених тонах. Чорні зображення варто давати з збільшенням контрастності в два рази.

Ергономічні умови: Місце дитини на занятті в передній половині, ближче до джерела природного освітлення (вікна). Освітленість поверхні робочого столу – 500 лк.  Допустима зорове навантаження-10 хв. Відпочинок (робота з опорою на слух) – 10 хв. Зорова гімнастика не менше двох разів протягом уроку. Наявність на робочих столах підставок для розглядання зображень і читання.

Катаракта. Афакія (відсутність кришталика).Зміщення кришталика. Підвивих і вивих кришталика.

Фактори , які треба виключити або обмежити:  Струси тіла (постійне і епізодичне). Вібрація. Значне фізичне навантаження Вимушена робоча поза постійним нахилом голови.

Рекомендації щодо застосування засобів навчання :

Натуральні об’єкти і їх зображення різної величини, складності та деталювання залежно від різновиду патології та гостроти зору. Кольоровиконання образотворчих посібників переважно в жовто-червоно-помаранчевих тонах.

Ергономічні умови:  освітленість поверхні робочого столу – 300-500 лк. Допустима зорове навантаження – 10 хв., Відпочинок -7-10 хв. (робота на слух, усне виконання завдань).

Глаукома

Фактори , які треба виключити або обмежити:Значні нервово-психічні навантаження Постійний нахил голови  Фізичні навантаження з сильною напругою, сильним нахилом тулуба, з низьким положенням голови Нахили тулуба вниз Перебування в жаркому приміщенні, на сонці Тривале перебування в затемненому приміщенні Зорова робота в погано освітленому приміщенні Тривале положення голови обличчям вниз

Рекомендації щодо застосування засобів навчання Натуральні і образотворчі засоби без дрібної деталировки з рельєфно-кольоровим виконанням. Контрастність образотворчого матеріалу в посібниках 80 – 100%. Виділення істотних ознак предметів в образотворчих посібниках контрастним кольором і рельєфом. Заміна дрібних натуральних об’єктів їх адаптованими зображеннями.

Ергономічні умови: місце дитини на занятті в передній половині приміщення. Освітленість поверхні робочого столу 500 лк. Додаткове освітлення робочого столу. Допустима безперервна зорове навантаження 10 хв., Відпочинок – 10 хв. (робота з опорою на інші аналізатори).

Атрофія зорового нерва. Захворювання сітківки.

Фактори, які треба виключити або обмежити: значне фізичне навантаження; робота, пов’язана з швидким стомленням. Зорова робота в другій половині дня (при тапеторетинальної дегенерації)

Рекомендації щодо застосування засобів навчання: при підготовці роздаткового дидактичного матеріалу звертається увага на інформаційне навантаження перцептивного поля (зниження навантаження на 40% порівняно з нормою). Контраст образотворчих посібників, досліджуваних об’єктів 80-100%. Темпові навантаження на заняттях знижуються на 60% у порівнянні з нормою. Завантаженість практичною діяльністю знижується в 3-4 рази в порівнянні з нормою.

Ергономічні умови: освітленість робочого столу 500 – 1000 лк. Допустима зорове навантаження до 10 хв., Відпочинок 3-5 хв. Не менше двох зорових гимнастик за заняття. Постійний контроль за втомою дитини.

Патологія сітківки

Обмежити: Значне фізичне навантаження, різкі рухи, підйом вантажів; обмежити нахили голови і тулуба.

Рекомендації щодо застосування засобів навчання: Образотворча інформація в малюнках не повинна бути перцептивно перевантажена. Контраст зображень 90-100%. При значному звуженні поля зору складні зображення поділяються на складові і використовується поетапна методика подачі матеріалу з виходом на цілісний образ без другорядних деталей. Темпові навантаження для дітей (особливо з звуженим полем зору) в 3-4 рази повільніше в порівнянні з нормою. Під особливий контроль беруться діти з відшаруванням сітківки.

Ергономічні умови: Освітленість поверхні робочого столу 1000 лк. Допустима зорове навантаження на занятті до 10 хв. (Індивідуально) з відпочинком 3-5 хв.

 Група дітей з функціональними розладами зору аметропія (міопія, гіперметропія, астигматизм) Косоокість. Амблиопія.

Режим зорових навантажень – добре продуманий розпорядок і організація зорового праці згідно із зоровими функціональними можливостями і потребами дитини Забезпечує стійке збереження зорової працездатності у відповідності з віковими та індивідуальними функціональними можливостями зорової системи Сприяє профілактиці зорового втомлення

Режим зорових навантажень припускає: чергування роботи очей з їх відпочинком. Обмеження безперервної зорової роботи відповідно до стану зорових функцій. Створення комфортних для зору зовнішніх умов для виконання зорової роботи.

Симптоми прояву зорового втомлення: Загальна втома. Відчуття тяжкості, болі в очах і голові. Зниження уваги. Падіння працездатності. Збільшується частота фізіологічних мигань. Починається сльозоточа під час зорової роботи Дитина знімає окуляри, тре очі.

Вправи для зняття зорового втомлення:

Міцно заплющити очі на 3-5 сек., Потім відкрити їх на 3-5 сек.

Швидко моргати без зусиль протягом хвилини, стежачи за тим, щоб брови зберігалися в розслабленому стані.

Дивитися прямо перед собою 2-3 сек. Потім поставити палець руки по середній лінії обличчя на відстані 25-30 см від очей, перевести погляд на кінець пальця і дивитися на нього 3-5 сек. Опустити руку.

Переводити погляд з ближнього об’єкту на дальній і назад. Переводити погляд з ближнього об’єкту на дальній і назад.

«Пальмінг»: швидко потерти долоні один про одного протягом 5-10 сек., Покласти теплі долоні на закриті очі на 20-30 сек.